Main menu

Військово-патріотичне виховання. З досвіду роботи

З ДОСВІДУ РОБОТИ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ
 З ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ


Виховуючи свідомого громадянина-патріота, педагогічний колектив СЗОШ І-ІІІ ст смт Залізці реалізує наступні завдання:
 -    формувати в учнів відчуття належності до українського народу як світової європейської спільноти;
 -    виховувати почуття свідомого патріотизму;
 -    формувати розуміння духовної єдності поколінь та спільної історико-культурної спадщини, толерантне ставлення до інших народів та культур;
 -    формувати в учнів готовність до участі у державотворчих процесах;
 -     формувати фізичну та психологічну стійкість, готовність до виконання громадянського обов’язку щодо обстоювання національних інтересів, територіальної цілісності та незалежності держави;
 -    формувати правову, громадянську культуру учнів;
 -    аналізувати події сучасності, переосмислювати цінності та формувати власний план становлення особистості-патріота.
З вересня 2014 року спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов смт Залізці визначена опорною в Зборівськім районі з військово-патріотичного виховання. Очевидно, що на основі попередньо розвинутої методики виховання молоді у рамках Школи сприяння здоров’ю, і на основі програми патріотичного виховання педагогічний колектив й надалі виховуватиме здорову, розвинуту і морально стійку особистість кожного учня-патріота з практичними навичками, передбаченими курсом предмета «Захист Вітчизни», Цивільним захистом, медико-санітарною підготовкою, курсом Основ здоров’я. Сприятиме цьому мережа гуртків, співпраця з молодіжними громадськими організаціями району та області  (Молодіжний Конгрес Українських націоналістів, Пласт, Молодь Христові) та позашкільними навчальними закладами, наявність діючого тиру та бази для занять фізичною фізкультурою і спортом.
Позитиву у досвіді навчального закладу додає і те, що у попередні роки школа приймала ігри фінальної частини обласних змагань з футболу, обласні фінали військово-патріотичних  ігор «Джура», «Сокіл». За рахунок благодійників періодично навчальний заклад доукомплектовується спортивною формою, м’ячами, отримано новий тенісний стіл, учні 1-4 класів на 100 % забезпечені спортивним інвентарем.
Колегіальність, творчість, презентабельність та відкритість проявляються у стосунках як на рівні адміністрація-колектив, так і на рівні вчитель-учень. Усі ці позитивні складові поширюються на учнівське середовище, що відчувається в процесі підготовки до олімпіад, змагань, при оформленні школи, під час реалізації учнівських проектів на рівні учнівського самоврядування тощо. Корпус лідерів самоврядування у школі досить сильний та організований і є невід’ємною складовою організації НВП.

Духовно-моральний та естетичний розвиток учнів здійснюється не лише силами школи, але підкріплений співпрацею з БДТ, РЦЕНТУМом, музичною школою та її художнім відділенням, громадськими організаціями, ДЮСШ, церковними громадами, селища, районним будинком культури (учні представляють Зборівщину на обласних оглядах, гала-концертах, турнірах танців, беруть участь у Всеукраїнських зльотах  юних ботаніків та екологів тощо). Така співпраця доводить відкритість школи і готовність «ділитися» своїми вихованцями і, одночасно, дає можливість педколективу оновлювати свої методичні доробки. Координація співпраці з позашкільними закладами проводиться на рівні директора школи та здійснюється у супроводі шкільного методичного кабінету.
Найбільш насиченою і наймасовішою є ділянка роботи зі спортивно-оздоровчого розвитку дітей. Школа реалізувала Програму Школи Сприяння Здоров’ю, Школи Майбутнього у рамках національної мережі ШСЗ, тому навчальний заклад неодноразово презентував свій досвід, методику формування розумового, фізичного і морального розвитку дітей на семінарах, конференціях, колегіях різного рівня. Найбільшим здобутком роботи за цим напрямком стало те, що не завдяки Програмі ШСЗ, а всупереч їй (бо за затребуваним нам кошторисом ми не одержали фінансування ШСЗ), виходячи з власних умов і потреб учнів і батьків навчальний заклад задовільнив більшість потреб вихованців, крім того відбулася максимальна валеологізація процесу навчання. На добре збереженій базі школи працюють, як на платній основі, так і на громадських засадах гуртки з баскетболу для юнаків і дівчат, волейболу для юнаків, легкої атлетики, настільного тенісу, спортивно-оздоровчого патріотичного комплексу «Козацький гарт», групи футболістів. Команди школи – постійні учасники дитячо-юнацької ліги Тернопільщини з футболу, неодноразові призери обласних та міжобласних турнірів з футболу і мініфутболу. В здобутку футболістів – чемпіонство в Спортивних іграх Тернопільщини серед шкіл І-ІІІ ступенів у 2012 році. Літопис фізкультурно-патріотичного фестивалю «Нащадки козацької слави» налічує одне третє,  три других і 5 перших місць в обласному етапі за 9 років виступів. Така стабільність успіхів п’ять разів виводила команду на Всеукраїнські старти, де учні гідно представляли Тернопільщину, а в окремих видах змагань стали чемпіонами в особистому заліку. Традиційно сильно школярі виступають і на обласних доріжках легкоатлетичних змагань. Результати, на які їх орієнтують тренери, це результати переможців і призерів Всеукраїнських змагань. Очевидним є те, що далеко не кожна сільська школа може дозволити собі розкіш – виховати чемпіона і витримати високий рівень конкуренції. Зрозуміло, що популяризація здорового способу життя, фізичного розвитку і  спорту відіграє велику роль в мотивації занять учнів. Навчальний заклад, як один з кращих за станом організації фізичного виховання учнівської молоді, восени 2014 року приймав проміжний етап Всесвітньої факельної естафети «Біг заради гармонії».
Координувати діяльність навчального закладу з військово-патріотичного виховання дозволяє чітке прогнозування на очікуваний результат та визначена Модель роботи за цим напрямком.
Модель роботи СЗОШ І-ІІІ ст смт Залізці з військово-патріотичного виховання скерована на напрямки, що, в результаті моніторингу, визначені приорітетними: освіта, виховання, наукове дослідництво, розвиток самоврядування, моніторинг, співробітництво, супровід і підтримка учасників НВП. Військово-патріотична освіта учнів передбачає якісне викладання предметів «Захист Вітчизни», Основ здоров’я, Основ Християнської етики, діяльність гуртків патріотичного спрямування, самоосвіту школярів на базі шкільної та селищної бібліотек. Виховний компонент, крім навчальних занять, забезпечується високим рівнем та активністю роботи за напрямками виховної діяльності, які збільшують діапазон інтересів учнів: Уроки Української звитяги, класні години, волонтерський рух, колективні справи, екскурсії, участь в громадських заходах. Результативними формами освіти та виховання учнів є військово-патріотичні ігри «Джура», «Сокіл», спортивно-оздоровчий патріотичний фестиваль «Нащадки козацької слави», регіональний фестиваль «Роде наш красний».
Каталізаторами роботи з військово-патріотичного виховання учнів є наукове дослідництво та співробітництво. Останнє охоплює взаємодію з вузами, музеями, бібліотеками; співпрацю з громадськими організаціями, позашкільними навчальними закладами, органом місцевого самоврядування, Зборівсько-Козівським військоматом. Наукове дослідництво представлене у роботі шкільного наукового товариства «VERITAS», роботі секцій МАН з історичного краєзнавства, історії релігії та релігієзнавства; діяльності шкільних пошукових загонів, матеріалах Всеукраїнського руху «Моя земля – земля моїх батьків» та «Україна – моя Батьківщина»,  в історико-краєзнавчому музеї школи.
Важливе місце у моделі роботи з військово-патріотичного виховання посідає розвиток самоврядування. У рамках роботи за цим напрямком організовано діяльність дитячих козацьких куренів 5-11 класів, діяльність групи «Лідер», реалізовано велику кількість волонтерських проектів, програм та акцій тощо.
Визначальним для функціонування моделі виховання є аналіз на основі моніторингу, що охоплює: якість умов НВП, якість результатів НВП, стан виховної діяльності, рівень сформованості умінь та навичок учнів з безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, з предмета «Захист Вітчизни», в т.ч., медико-санітарної підготовки, Основ Християнської етики, фізичної культури.
Адміністрація школи максимально сприяє підтримці учасників НВП у формі психолого-педагогічної, науково-методичної, інформаційної підтримки, працює над покращенням матеріально-технічної бази школи, здійснює стимулювання учнів та висвітлює досягнення учнів та вчителів у ЗМІ, під час проведення семінарів, батьківських зборів тощо.
Структурна модель роботи школи з військово-патріотичного виховання визначила основні форми роботи з учнями за чотирма провідними напрямками: 1) спортивно-оздоровчий; 2) морально-духовний; 3) практична, теоретична підготовка та освіта; 4) пізнавально-інтелектуальна  діяльність та профорієнтація учнів.
Спортивно-оздоровчий розвиток забезпечується всіма ресурсами навчального закладу, позашкільної освіти, батьків. 2014-2015 навчальний рік став успішним для школярів у всіх видах спортивних змагань, що проводилися у районі.
В діяльність з морально-духовного розвитку переважаючими стали волонтерська робота, учнівські проекти щодо вшанування пам’яті Героїв Майдану та АТО, флеш-моби, акції єднання, марафони єдності і миру, Уроки Української Звитяги з участю учасників АТО, Майдану, які реалізувалися учнівським та педагогічним колективом.
Практична та теоретична підготовка й освіта у рамках  військово-патріотичного виховання проводиться у формі екскурсій в музей політв’язнів та репресованих (м.Тернопіль), військовий штаб УПА та музей УПА  (Шумський район, с. Стіжок); шляхом військово-польового таборування юнаків-старшокласників, проведення спартакіад, змагань, турнірів на базі шкільного кабінету «Захист Вітчизни».
Діяльність навчального закладу за всіма напрямками роботи висвітлюється на сайті школи, у районній  газеті «Зборівська дзвіниця», та періодично на сайті Зборівської РДА.
Перспектива розвитку навчального закладу одним з  пріоритетних напрямків передбачає вдосконалення роботи з військово-патріотичного виховання учнівської молоді та підвищення якості викладання предмета «Захист Вітчизни» шляхом покращення матеріально-технічної бази школи, як опорної з військово-патріотичного виховання.